دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 26637
تعداد نوشته ها : 10
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
محمدرضا عابدي

 

ادیسون در سنین پیری پس از کشف لامپ، یکی از ثروتمندان آمریکا به شمار می رفت و درآمد سرشارش را تمام و کمال در آزمایشگاه مجهزش که ساختمان بزرگی بود هزینه می کرد. این آزمایشگاه، بزرگترین عشق پیرمرد بود. هر روز اختراعی جدید در آن شکل می گرفت تا آماده بهینه سازی و ورود به بازار شود. در همین روزها بود که نیمه های شب از اداره آتش نشانی به پسر ادیسون اطلاع دادند که آزمایشگاه پدرش در آتش می سوزد و حقیقتاً کاری از دست کسی بر نمی آید و تمام تلاش ماموان فقط برای جلوگیری از گسترش آتش به سایر ساختمانها است. آنها تقاضا داشتند که موضوع به شکل مناسبی به اطلاع پیرمرد رسانده شود.

پسر با خود اندیشید که احتمالاً پیرمرد با شنیدن این خبر سکته می کند و لذا از بیدار کردن او منصرف شد و خودش را به محل حادثه رساند و با کمال تعجب دید که پیرمرد در مقابل ساختمان آزمایشگاه روی یک صندلی نشسته است و سوختن حاصل تمام عمرش را نظاره می کند. پسر تصمیم گرفت جلو نرود و پدر را آزار ندهد. او می اندیشید که پدر در بدترین شرایط عمرش بسر می برد.

ناگهان پدر سرش را برگرداند و پسر را دید و با صدای بلند و سر شار از شادی گفت: «پسر تو اینجایی؟ می بینی چقدر زیباست! رنگ آمیزی شعله ها را می بینی! حیرت آور است! من فکر می کنم که آن شعله های بنفش به علت سوختن گوگرد در کنار فسفر به وجود آمده است. وای! خدای من، خیلی زیباست! کاش مادرت هم اینجا بود و این منظره زیبا را می دید. کمتر کسی در طول عمرش امکان دیدن چنین منظره زیبایی را خواهد داشت. نظر تو چیست پسرم؟»

پسر حیران و گیج جواب داد: «پدر تمام زندگیت در آتش می سوزد و تو از زیبایی رنگ شعله ها صحبت می کنی؟ چطور میتوانی؟ من تمام بدنم می لرزد و تو خونسرد نشسته ای!»

پدر گفت: «پسرم از دست من و تو که کاری بر نمی آید. مأمورین هم که تمام تلاششان را می کنند. در این لحظه بهترین کار لذت بردن از منظره ایست که دیگر تکرار نخواهد شد. در مورد آزمایشگاه و باز سازی یا نو سازی آن فردا فکر می کنیم. الآن موقع این کار نیست. به شعله های زیبا نگاه کن که دیگر چنین امکانی را نخواهی داشت.»

توماس آلوا ادیسون سال بعد مجدداً در آزمایشگاه جدیدش مشغول کار بود و همان سال یکی از بزرگترین اختراعات بشریت یعنی ضبط صدا را تقدیم جهانیان نمود. آری او گرامافون را درست یک سال پس از آن واقعه اختراع کرد.

دسته ها :
قبرستان

یکى از ایستگاه‌های هولناک قیامت لحظه‌ای است که انسان از قبر خود بیرون مى آید و این ساعت یکى از آن سه ساعتى است که سخت‌ترین ساعت ها  و وحشتناک‌ترین لحظه ها  براى فرزندان آدم است .

خدای سبحان در سوره‌های زخرف و معارج در آیات 83 و 42 می‌فرماید: «فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَ یَلْعَبُوا حَتَّى یُلَاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی یُوعَدُونَ»؛ یعنی آنان را به حال خود واگذار تا در باطل غوطه‏ور باشند و سرگرم بازى شوند تا روزى را که به آنها وعده داده شده است ملاقات کنند [و نتیجه کار خود را ببینند]! 

رب جلیل  در ادامه همان آیه در سوره معارج می‌فرماید: «یَوْمَ یَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا کَأَنَّهُمْ إِلَى نُصُبٍ یُوفِضُونَ خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذَلِکَ الْیَوْمُ الَّذِی کَانُوا یُوعَدُونَ»؛ یعنی: روزى که از گورها [ى خود] شتابان برآیند، گویى که آنان به سوى پرچمهاى افراشته مى دوند. دیدگانشان فرو افتاده، [غبارِ] مذلّت آنان را فرو گرفته است. این است همان روزى که به ایشان وعده داده مى‏شد.

از عبدالله بن مسعود روایت شده که گفت: من در خدمت حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نشسته بودم که آن جناب فرمود: همانا در قیامت پنجاه موقف است هر موقفى هزار سال؛ موقف اول بیرون آمدن از قبر است که هزار سال با بدن برهنه و پاى برهنه با حال گرسنگى و تشنگى در جایى نگهدارى مى شوند، پس هر کس از قبر خود با ایمان بخدا و به بهشت و دوزخ و بعث و حساب و قیامت بیرون آید و بخدا و پیامبر اقرار کند از تشنگى و گرسنگى نجات خواهد یافت . 

حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در نهج البلاغه فرموده: و ذلک یوم یجمع الله فیه الاولین و الآخرین لنقاش الحساب و جزاء الاعمال خضوعا قیاما قد الجمهم العرق و رجفت بهم الاءرض و احسنهم حالا من وجد لقدمیه موضعا و لنفسه متسعا(1) ؛ روزى که خداوند اولین آفریده شده و آخرین آنان را براى رسیدگى به حساب و اعمالشان در یک جا جمع فرماید و حال مردم در آن روز به این نحو است که خاضع و فروتن ایستاده اند، و عرقهاى ایشان تا دهنهاى ایشان رسیده و زمین، ایشان را به سختى و شدت مى جنباند و از میان مردم حال آن کسى خوب است که براى قدمهاى او جایى باشد و به قدر کافى توان نفس‍ کشیدن را داشته باشد.

سید بن طاووس در کتاب اقبال از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده که هر کسى که در ماه شعبان هزار مرتبه بگوید: "لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون" حق تعالى براى او، عبادت سال را بنویسد و گناهان او را محو کند و روز قیامت از قبرش بیرون بیاید در حالى که چهره‌اش مانند ماه شب چهارده درخشان باشد.

و شیخ بزرگ کلینى از حضرت صادق ال محمد (علیه السلام) روایت کرده: که مثل مردم، هنگام ایستادن در روز قیامت مانند تیر است در ترکش ؛ یعنى همچنانکه تیرها را دسته کرده در ترکش جاى مى دهند به حدى که از تنگى تکان نمى خورند، همین طور جاى آدمى در آن روز به حدى تنگ است که توان حرکت از جاى خود ندارد.

 

کیفیت بر انگیختن مردگان

آری این ایستگاه ، توقف گاهی است، وحشتناک و بزرگ و شایسته است، مطالبى را پیرامون چگونگی برانگیخته شدن و بیرون شدن از قبر و انتقال  برخی از  اشخاصى به سوی صحرای محشر را  بیان کنیم .

 

 

محبت امیر المومنین علی(علیه السلام) راه رهایی

شیخ صدوق روایت کرده از عبد الله بن عباس از حضرت رسول صلى الله علیه و آله که آن حضرت فرمود: کسى که در ولایت و امامت "على" شک دارد روز قیامت در حالى برانگیخته مى شود که در گردنش طوقى از آتش باشد که داراى سیصد شعبه است که بر هر شعبه اى از آن ، شیطانى باشد که رو،ترش ‍ کند در روى او و آب دهن افکند در صورت او.(2)

قبرستان

 

نتیجه نپرداختن حقوق و اموال الهی

شیخ کلینى از حضرت امام محمد باقر(علیه‌السلام) روایت کرده که خداوند تبارک و تعالى روز قیامت مردمانى را از قبرهایشان برمى انگیزد که دستهایشان به گردنهایشان بسته شده بحدى که توان کوچکترین چیزى را ندارند و فرشتگان با ملامت و سرزنش به آنها مى گویند اینها مردمى هستند که حق خداوند را در اموالشان ندادند.

 

سزای سخن چینی و نمامی

شیخ صدوق از حضرت رسول صلى الله علیه و آله در حدیث طولانى روایت کرده که هر کس بین دو نفر نمامى و سخن چینى کند خداوند در قبر آتشى بر او مسلط مى سازد که بسوزاند او را تا روز قیامت ؛ پس چون از قبر خود بیرون آید مسلط فرماید حق تعالى بر او چهار مار سیاه بزرگى که گوشت او را با دندان بکند تا داخل جهنم شود.(3)

حضرت کلینى(ره) از امام صادق(علیه‌السلام) روایت کرده که فرمود: هر کس برادر مؤمن خود را لباس زمستانى یا تابستانى بپوشاند، خداوند سختیهاى مرگ را بر او آسان کند، و گشاد کند قبر او را و آنگاه که از قبر خود بیرون آید فرشتگان را با مژده ملاقات کند؛ یعنى ملائکه او را بشارت دهند.

 

 

عاقبت نگاههای خائنانه

و همچنین شیخ صدوق  از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده که هرکس چشم خود را از نگاه کردن به زن نامحرم پر کند، حق تعالى او را روز قیامت در حالى محشور مى سازد که به میخهاى آتشین کشیده شده و سپس امر شود که او را به سمت آتش ‍ برند.

 

نتیجه میگساری در دنیا

بازهم شیخ صدوق  از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: خداوند روز قیامت شرابخوار را با روى سیاه و چشمهاى کبود و دهان کج محشور مى گرداند در حالى که آب از دهانش مى ریزد و زبان او را از قفایش بیرون کرده اند.

و در کتاب علم الیقین ملا محسن فیض کاشانی است که روایت شده در «صحیح اهل سنت» که شارب الخمر محشور مى شود روز قیامت در حالى که کوزه اى در گردنش بوده و قدح در دستش و بویش گندیده تر است از هر مردارى که بر زمین است ، نفرین و لعنت مى کند او را هر که از کنارش مى گذرد.(4)

 

نتیجه دو رنگی و نفاق در دنیا

شیخ صدوق از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: روز قیامت شخص دو رو و دو رنگ را مى آورند در حالى که زبانش از پشت سرش بیرون آمده و زبان دیگر از جلو رویش، در حالى که آتش از دهانش ‍ شعله ور است و مى گویند این مجازات دو روئى و دو زبانى است .

 

راه رهایی از این توقفگاه هولناک

چیزهایى که براى این توقف گاه  سخت و دشوار سودمند است ، بسیار است و ما به چند نمونه از آن اشاره مى کنیم :

ثواب تشییع جنازه

در حدیثى وارد شده که هر کس، جنازه اى را تشییع کند، حق تعالى بر او فرشتگانی را بگمارد که در دستانشان پرچم هایی است و تشییع کنند او را از قبرش ‍ تا محشرش .

شیخ صدوق از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: روز قیامت شخص دو رو و دو رنگ را مى آورند در حالى که زبانش از پشت سرش بیرون آمده و زبان دیگر از جلو رویش، در حالى که آتش از دهانش ‍ شعله ور است و مى گویند این مجازات دو روئى و دو زبانى است .

ثواب برطرف کردن غم و اندوه از چهره مردم

1- شیخ صدوق از حضرت صادق (علیه السلام) روایت کرده که هر کس، از مؤمنى اندوهى را برطرف کند، حق تعالى بر طرف کند از او اندوه هاى آخرت را و بیرون آید از قبر خود در حالیکه دلش خنک و سرد باشد.

قبرستان

2- شیخ کلینى و شیخ صدوق از "سُدیر صیرفى" روایت کرده اند در حدیثی طولانى که او گفت: حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: که چون خدای سبحان، مؤمن را از قبرش بیرون آورد، بیرون شود با او مثالى یعنى قالبى و کالبدى که پیش روى او باشد، پس مؤمن هر چه ببیند، از هولهاى روز قیامت، آن مثال به او مى گوید: اندوهناک مشو و مترس و مژده باد تو را به سرور و کرامت از حق تعالى . و پیوسته او را بشارت دهد تا در مقام حساب ؛ پس حق تعالى حساب آسانى از او بگیرد و او را به بهشت فرمان دهد و آن مثال و قالب در جلو او باشد.

پس مؤمن به او گوید: خدا رحمت کند تو را خوب رفیقى براى من بودى؛ از قبر با من بیرون آمدى و پیوسته مرا به سرور و کرامت از حق تعالى بشارت دادى تا دیدم من آن را. پس تو کیستى ؟ گوید: من آن سرور و شادى هستم که بر قلب برادر مؤمن خود در دنیا وارد کردى ؛ حق تعالى مرا خلق فرموده تا تو را بشارت دهم .

 

پوشانیدن لباس به تن برادر مومن

حضرت کلینى(ره) از حضرت صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هر که برادر مؤمن خود را لباس زمستانى یا تابستانى بپوشاند، خداوند سختیهاى مرگ را بر او آسان کند، و گشاد کند قبر او را و آنگاه که از قبر خود بیرون آید فرشتگان را با مژده ملاقات کند؛ یعنى ملائکه او را بشارت دهند و این روایت اشاره به آیه شریفه 103 سوره انبیاء است که می فرماید : لَا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ : آن وحشت بزرگ غمگینشان نکند و فرشتگان به دیدارشان آیند که این همان روزی است که شما را وعده داده بودند.

شیخ صدوق از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت کرده که هر کس چشم خود را از نگاه کردن به زن نامحرم پر کند، حق تعالى او را روز قیامت در حالى محشور مى‌سازد که به میخ‌هاى آتشین کشیده شده و سپس امر شود که او را به سمت آتش برند.

 

قرائت "ذکری" که ذیلاً می آید درماه شعبان

سید بن طاووس در کتاب اقبال از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده که هر کسى که در ماه شعبان هزار مرتبه بگوید: "لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون" حق تعالى براى او، عبادت سال را بنویسد و گناه او را محو کند و روز قیامت از قبرش بیرون بیاید در حالى که چهره اش مانند ماه شب چهارده درخشان باشد.

 

خواندن دعاى جوشن کبیر در اول ماه رمضان ، نیز یکی از راههای رهایی از این توقفگاه هولناک است.

 

نحوه برانگیخته شدن مجرمان در سرای قیامت

امین الدین طبرسى (رحمة الله علیه) در مجمع البیان از "براء بن عازب" نقل کرده که "معاذ بن جبل" نشسته بود نزدیک حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) در منزل "ابو ایوب انصارى" پس معاذ گفت: یا رسول الله خبر دهید مرا از فرمایش خداوند متعال سوره نباء آیه 18 «یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا»؛ یعنى روزى که دمیده شود در صور پس فوج فوج بیایید.

حضرت فرمود: اى معاذ پرسیدی از اتفاقی بزرگ، سپس فرمودند: ده گروه و صنف از امت من متفرق و پراکنده محشور و برانگیخته مى شوند که خداوند ایشان را از مسلمانان جدا کرده و رو و صورت هایشان را به این صورتها تغییر داده است، برخی به صورت بوزینه باشند، بعضى به صورت خوکها در آیند، برخی نگونسار باشند، به این طریق که پاهایشان از بالا و صورتهایشان از زیر و ایشان را با صورتهایشان به محشر بکشند، بعضى کور باشند که رفت و آمد کنند، بعضى کران و گنگان باشند که چیزى نفهمند، برخی زبانهایشان را بمکند در حالى که چرک و خون از دهانشان جارى باشد، بعضى با دستها و پاهاى بریده محشور شوند، بعضى به تنه هاى درخت آتشین آویخته باشند، بعضى از مردار، گندیده تر باشند، برخی پوشیده باشند از قطران (ترکیبی خاص از زغال سنگ) که تمام اندام ایشان را گرفته و پیراهنها به پوستهاى ایشان چسبیده باشد.

پس آنهائى که به صورت بوزینه اند اشخاصى هستند که سخن چینى و نمامى مى کردند. و آنهائى که به صورت خوکها باشند کسبهاى حرام داشتند و اما آنان که نگونسارند پس خورندگان ربا مى باشند. و آنان که کورند کسانى اند که به ستم داورى و قضاوت کرده اند و آنان که کر و گنگ مى باشند اشخاصى هستند که دچار عجب و خودبینى اند، آنان که زبانهایشان را مى مکند علما و قاضیانند که اعمالشان مخالف با گفتارشان مى باشد و آنان که دستها و پاهایشان بریده شده؛ کسانى اند که همسایگان خود را آزار داده اند و آنان که به دار آتشین آویخته شده اند کسانى هستند که سعایت و سخن چینى مى کنند و آنان که از مردار گندیده ترند، اشخاصى اند که حق خدا (حقوق شرعیه، زکوات واجبه و صدقات و خمس و ...) را که در اموالشان بوده، نداده اند و آنان که جبه هائى از قطران بر تن دارند مردم خودخواه و مغرورند.

 

برگرفته از منازل الاخره

تقدیم به روح مادرم  که با قرائت فاتحه ای او را میهمان می فرمایید

گروه دین و اندیشه تبیان، آقامیری


1- نهج البلاغه ترجمه شهیدى ، ص 93، خطبه102 .

 2- تفسیر فرات کوفى،  ص 372، حدیث 503، چاپ ارشاد اسلامى .

 3- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شیخ صدوق ، ص 609.

4- علم الیقین، فیض کاشانى، 2/910، باب سوم ، فصل نهم .

 

 

مسابقه ...

 

 

 

 

این آیه چند با در قرآن آمده است ؟ فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَیَلْعَبُوا حَتَّى یُلَاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی یُوعَدُونَ
یکی از جوابها را انتخاب کنید
یک با
سه بار
دو بار
هیچکدام
امتیاز این سوال : 1
دسته ها :
ماجرای داستان بر می گرده به زمانی که کشور کره به عیالتهای مختلف تقسیم شده و مردم به کشورهای دیگه مهاجرت می کنن فردی از مهاجرین تصمیم می گیره که مهاجران رو جمع کنه و کشور رو سرو سامان بده اسم اون شخص های موسی نام داره اون ابتدا ارتشی رو درست میکنه به اسم دامو وپیروزیهایی رو بدست می اره ولی پادشاه مملکت خودش به اون خیانت میکنه ولیعهد دوست صمیمی های موسی بود ولی اون نمی تونه جلوی خیانت پادشاه رو بگیره های موسی در یکی از جنگها شکت می خوره و فراری می شه از غذا دختر رئس قبیله ها ی موسی رو زخمی پیدا می کنه و از اون پرستاری میکنه دختره از های موسی خوشش میاد و با اون به صورت مخفیانه ازدواج میکنه واز اون باردار می شه ولی های موسی کشته می شه ولیعهد که رفیق صمیمی های موسی است تصمیم می گیره که از اون زن مراقبت کنه و به همه از دروغ می گه که بچه ای که در رحم زن های مو سی هست مال اونو ولیعد پادشاه میشه و20 سال می گذره حالا اون پسر بزرگ شده و اسم اون جومونگ هست اون در ابتدا آدم لاابالی و خوش گذرانیه ولی اون دارای 2 برادر ناتنی هست که از زن دیگه پادشاه هستند و اونا با جومونگ کینه دار ن و می خوان سر اونو زیر اب کنن ه پادشاه برای آزمایش پسراش اونا رو می فرسته تا کمان مقدس رو در کوه مقدس پیدا کنن و به اون احترام بگذارند ولی برادرا تصمیم می گیرند که جومونگ رو بکشند جومونگ رو تو باطلاق می ندازند ولی از قضا زن جوان و زیبا که تاجر بوده از اونجا عبور می کنه و جومونگ رو نجات می ده این زن در آینده سرنوشت جومونگ رو رقم می زنه اسم اون زن سوسو نیو است.
دسته ها :

چکیده:

 یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل 20 - 80 است، یعنی از %20 زمان برای انجام %80 کارهایت استفاده کن. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از راهکارهای مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم.

 

 

از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می‌‌شوند:

 

  1. کارهای مهم و فوری: این کارها خود به خود انجام می‌‌گیرد.
  2. کارهای مهم و غیر فوری: این دسته کارهایی هستند که افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می‌‌کنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می‌‌اندازند.
  3. کارهای فوری و غیر مهم: این کارها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می‌‌شود.
  4. کارهای کم اهمیت و غیر ضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری ( گاهی برای تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس ) خود را به این کارها سرگرم می‌‌کنند.

 

موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به انتخاب بین کارهای مهم و غیر مهم است، پس برای موفقیت تحصیلی:

 

  1. از کارهای غیر مهم صرف نظر کنید.
  2. کارها را اولویت بندی کنید.
  3. راهزنان وقت را بشناسید.
  4. راههای ایجاد وقت را یاد بگیرید.

 

راهزنان وقت:

 

  1. صحبتهای کم اهمیت
  2. میهمانان ناخوانده
  3. مطالعه مطالب کم اهمیت و غیرضروری
  4. روشهای غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
  5. تلفنهای مزاحم و غیر ضروری
  6. نداشتن انضباط کاری
  7. سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
  8. دوباره کاری
  9. ناتوانی " نه " گفتن به خواسته های نابجا
  10. نداشتن تمرکز حواس
  11. عادت امروز و فردا کردن
  12. ترس از شکست

 

راههای ایجاد وقت:

 

  1. زنده کردن وقت مرده ( مثل زمانهایی که در انتظار هستیم، زمانی که در اتوبوس می‌‌گذرد و ... )
  2. انجام کارها به طور همزمان
  3. تنظیم کردن وقت خواب
  4. کنترل بیشتر روی وقت تفریح
  5. نه گفتن به درخواست های غیر مهم
  6. عقب انداختن کارهای غیر مهم

منبع:

 

 کتاب مدیریت زمان، آقای عبدالحمید سروش (ناشر مولف)
دسته ها :

تانک مرکاوا:تانکی است ساخت اسرائیل که ازپیشینه ای بسیارمعتبربرخورداراست وازجمله تانکهایی است که سری های مختلف ازآن راشاهد بوده ایم .واژه ی مرکاوا واژه ای اسرائیلی بازبان عبری است که تاحدودی نیز به عربی نزدیک است وهمان گونه که می دانید 2دین برتر اسرائیلی ها درکشور دین های یهودی(بازبان عبری) و مسلمانی(اکثرعربی) است که یهودیت بیش ازنصف مردم اسرائیل رادربرگرفته ومسلمان دررده ی دوم ودرردههای دیگرادیانی مانند مسیحیت و... .وجوددارد که ازاین رو که زبان غالب نیز مانند دین غالب حرف اول رامی زند، زبان عبری به عنوان زبان اصلی این کشور حساب می شود وواژه هایی مانند:مرکاوا،کفیر،لاوی و...از واژه های عبری نشائت می گیرد.همان طورکه گفته شد مرکاوا انواع مختلفی دارد:مرکاوا1،مرکاوا2،مرکاوا3،مرکاوا4که نوع آخرازهمه معتبرترو مجهزتربوده وبه عنوان بهترین تانک تاریخ نیز مشهور است.

تانک مرکاوا قابلیت های فوق الاده ای دارد:طراحی عالی،سرعت زیاد،راحتی راننده،قدرت ضربه زنی بالا،دولایه ای بودن ،دارا بودن یک جداره ی ضد هسته ای،گلوله گذاری اتوماتیک وبرقی،ناکارآمد بودن بسیاری از راکت ها درمقابل حرکت مرکاوا،دودزایی برای پنهان ماندن ازضربات جنگنده ها،سیستم بدنه تمام شنی،دوربین هایی باقدرت عدسی 360 درجه و.....

طراحی بدنه ی خاص این تانک طوری است که سرجنگی راکت روی آن سرخورده می شود ومنفجرنمی شود ودرنتیجه ضربه زدن به این تانک ها نسبت به آبرامز،T90،T84،ذوالفقار3،ئی ئی تی2که همه ی اینها جزو برترین تانک ها جهان است خیلی سخت تراست وباید سیستم حجم آتش فوق العاده ای این تانک رامورد هدف قراردهد.تانک ذوالفقار3 به عنوان بهترین تانک تولیدی درخاورمیانه که سرتر ازالخالد2ساخت پاکستان وتانکهای ساخت(یا بهینه سازی شده )ترکیه هستند، دارای دوربین های راداری پیشرفته ای است که احاطه به منطقه رابرای فرد بوجود می آورد.این تانک می تواند 5راکت راازخود رد کند وازاین رو بسیارمورد توجه است وحتی سفیر74(مدل ارتقا یافته ی T72sروسی ومجهز به پانل هدف یاب که قدرت ضربه زنی را بسیار بالا می برد.)نیز درمقابل این تانک ناکارآمد است وباید این تانک با امثال آبرامز مقایسه شود ولی تانک مرکاوا4 حتی خیلی فراترازذوالفقار ایرانی است ودارای جداره ای بسیار قوی درمقابل راکت ها وترکش های موشک هاست،ضربان حرکتی وسرعت مرکاوا بی همتاست.راننده به راحتی می تواند محیط خود را اداره کند ونترسد ازاین که شاید فردی ازدشمن به تانک اونزدیک شده و او آن فردرانمی بیند،تا توسط مین چسبان ضربه ای وارد آن گردد،یا اینکه در صورت باز بودن ورودی روی تانک نارنجکی درون ان انداخته گردد..قدرت تخریب مرکاوا مانند T90بسیارعالی است،گلوله زنی های پی در پی و الکترونیکی که وصل به ماهواره نیز هست و می تواند در صورت جنگ در مناطق کوهی و تپه ای سمت دوم کوهستان را دقیق بررسی کرده وبه صورت توپ خانه ای آن قسمت ها را هدف قرار دهد.تخریب مواضع حفره ای ،مواضع سنگری،مواضع نامنظم ،تخریب زره ها،تخریب منازل مسکونی،مبارزه با نفرات مهاجم یا مدافع،انجام عملیات ضربتی-سرعتی،استقرار سریع و مداوم در منطقه ی اشغال شده ومقابله بابالگرد هاو.....ازاستعدادهای عالی این تانک است.آلیاژ های جداره های این تانک طوری است که رام کننده ی راکت های وارده است وهیچ راکت  یک مرحله ای درمقابل این  تانک اثرنداردوعلاوه براین نحوه ی قرارگیری این لایه ها طوری است که درمیانه جایی برای خفه کردن قدرت راکت درصورت نفوذ وجود دارد.حتی جداره ی ش.م.ه دارای ضخامت بسیاری است وازاین رو ضربه زدن به این تانک بسیار سخت است.وهمچنین این تانک برای مقابله با هلی کوپتر وموشک های هوا به زمین دارای دودزایی وانحراف  موشک می باشد که درحجم گسترده دودزایی می کند ونمی توان تشخیص داد این تانک درکجای دود زایی متراکم وپر حجم قرارداردوهمچنین توانمندی های دیگر.

این تانک درعرصه های مختلف حضور تعیین کننده ای را ایفاکردند. درجنگ اعراب با این کشوردرصورت جنگ زمینی ازطرف اعراب، نیروی زمینی اعراب باید یک مرحله  بسیار مشکل به نام گذر از مرکاوا راباید پشت سر بگذاردوازاین رواین جنگ هم دربعدزمینی باداشتن وزنه ای به نام مرکاوا،ودرهوا باداشتن هواپیمایی به نام کفیرکاررابرای مصر،لبنان،عراق،عربستان،قطرو....خیلی  سخت کرد.یا حضور درجنگ 33روزه نیز ازسایر سوابق این تانک است.

درجنگ 33روزه ی حزب الله باسرائیل تانک مرکاوا به صورت عمده مورد استفاده قرار گرفت که ازاین تانک به عنوان یکی ازدیپلماسی های نظامی پیروزی بخش  درجنگ به حساب می آمد.

درزمانی که موشک های حزب الله به سمت اسرائیل هدف رفت، چراغ مخزن پارک تانک مرکاوا روشن شد وبا شکست هایی که درجنوب لبنان توسط نیروهای چریکی حزب الله به نیروهای اسرائیل واردشد، استارت حرکت این تانک خورده شد.همه ی جنگ شناسان این تانک راخاتم جنگ معرفی کردند و کاررادیگر تمام شده دانستند.البته آنها به سلاح های حزب الله احاطه ی 100%نداشتند.

حزب الله بهترین راه رابرای مواجه باتانک مرکاوا مواجه های مستقیم و جنگ صف دارانتخاب کرد که باسلاح هایی که دارد این تانک را منفجر یا ناکارامد کند. ازاین رو راکت های ساخت ایران بهترین تهدید برای این تانک ها شدند وراکت های دوزمانه علاوه بر دراگانوف ها ی حزب الله(باتوجه به این که استاندارد ترین دراگانوف های تولیدی درجهان درایران نیز تولید می گردد.!!!!)کابوسی برای این تانک شد.

طی تصاویر وانیمیشن هایی که ازاین تانک به اختیار ایران افتاد ایران بهترین راه رابرای انهدام این تانک کشف کردکه این راه ها بهترین وتنها ترین راه برای شکست قدرت زرهی اسرائیلی بود. راکت های توفان به عنوان بهترین راکت های حال حاضر دنیا برای مقابله باقدرت زرهی محسوب می گرددکه درایران ساخته شده وبه تولید انبوه رسیده.این راکت دوزمانه دارای دو کلاهک می باشد وبا تخریب لایه ی اول تانک مرکاوا دومین لایه ی نحیف تر مرکاوا باقدرت بیشتری مورد هدف قرارمی گیرد.ودیده می شود که تانک هایی که ازسمت چپ مورد اصابت قرار گرفته اند دارای راننده ی مرده ومتلاشی هستند، که باقدرت بسیارراکت های ایرانی توفان اهدایی به حزب الله مورد هدف قرار گرفته شده اند.

تانک های مرکاوا با اقتدار هرچه تمام تر وارد خاک جنوبی لبنان شدند وهمه آماده این بودند که تانک مرکاوا بازهم عملیات خون بارانه ی خود را آغاز کند وبه قدرت آبرام ها وT90ها دهن کجی کندوباردیگر سرور تانک های جهان باشد.

ولی این بار مثل این که نوبت مانور دراگانوف های حزب الله وتوفان های حزب الله بود که خود نمایی کنند. این راکت های توفان به سمت تانک های مرکاوا نشانه رفتند،اسرائیلی ها راحت ازاین بابت که تانک مرکاواست،ولبنان ترسان ازاین که تانک اسرائیل مرکاوا است.تانک وارد کشتارگاه شد.(محلی که بین دوکمین(یا بیشتر)که برای نابودی نفر وزره درنظر گرفته می شود،کشتارگاه می گویند.)

باید اولین تانک مورد هدف قرار می گرفت تا حرکت سایر به صورت معکوس باشد وقدرت مانوری تانک کمتر شود.اولین تانک مرکاوا با توفان های حزب الله مورد هدف قرارگرفت.صدای بسیار مهلک ومحکمی به گوش رسید.....تانک مرکاوا اوراق شده بود،این اولین باری بود که تانک مرکاوا به این روز افتاده بود.باردیگر تانکی دیگر وبازهم انهدام عالی وبازهم ضربه ی کاری دیگر وبازهم خسارت برای اسرائیل.....

خبر انهدام پشت سر هم مرکاوا به گوش می رسد،یعنی واقعا امکان دارد.؟؟؟!!!!!

بازهم خبر: تاو های آمریکایی اهدایی به حزب الله توسط ایران این کارراانجام کرده وحزب الله توان مقابله باتانک های مرکاوارا بدون کمک ناخواسته وغیر مستقیم آمریکا را نداشت.

تکذیب خبر:فیلم برداری هایی انجام گرفت که نشان داده شد این راکت ها همان راکت هایی هستند که ایران درنمایشگاه های نظامی خود به معرض نمایش درآورده بود.واین ها بانام توفان  درایران به صورت کاملا بومی وبدون دخالت نیروهای آمریکایی تولید شده وبازهم ادامه دارد.

این عامل باعث شد که سایر تانک ها راننده ای نداشته باشد.(باانهدام بعضی از تانک ها راننده ها ترسیده وفرارکردند وشاید بعضی ازآنها از عقب مورد هدف قرارگرفتند که درعکس ها دیدیم که نیروهای اسرائیلی به روی شکم های خود هستند وسید حسن این کار آنها راناشی ازترس آنها تلقی کرد که باترس فرارکردندوباشجاعت ودقت افراد حزب الله مورد هدف قرارگرفتند مانند نیروهای گولانی که از پشت تیر خورده بودند.)

عامل دوم ازکارافتادن تانک های فوق مدرن مرکاوا، داشتن نیروهای بسیاردلیر وخونسرد ودقیق وبا ایمان حزب الله است، که دراوج حملات شدید جنگنده ها به مواضع حزب الله برای آمادگی حرکت تانک ها ی مرکاوا بازهم دوام آوردند وماندند.یکی ازبهترین نیرو های حزب الله  که تخصص درزمینه ی تک تیراندازی داشت درجایی که درتیر رس  تانک نیست وفقط توسط فرد منهدم می شود،مستقر شد وبااعتماد به نفس و نداشتن ترس ازاین که مورد هدف قرارگیرد یا این که دیر شود طعمه ی خود راپیدا می کرد وآن رابا وجود  حجم آتش زیاد بین دو تیپ جنگی شکار می کرد.

دیده شد که تانک های مرکاوا دارای چشمی هایی هستند که راننده ازآنجا می تواند مسیر حرکت خود راتشخیص داده وبا سبک حقیقی حرکت کند(حقیقی یعنی به صورت عینی،مجازی یعنی ازطریق دوربین های مدار بسته دراطراف تانک،تانک راحرکت دهد.).که این تانک ها به علت هدایت از این چشمی حقیقی توسط منشوردارای مانور بهتری هستند.ولی این امتیاز ونمره ی مثبت با تفکر بسیجی حزب الله  تبدیل به بزرگترین دردسر درجنگ های نزدیک برای اسرائیل شد.

نظریه انهدام مرکاوا با یک گلوله: چشمی مرکاوابه عنوان یک سیبل متحرک درمقابل چشمان دوربین های نشانه روی حزب الله قرار می گرفت که اگر توسط دراگانوف ها ی قدرتمند موردهدف قرار می گرفت،آسیب پذیر بوده وازبین می رفتند وبانفوذ گلوله به سمت چشم یا مغز راننده،سر راننده متلاشی می شد.یا اگربه صورت منشوربود به راننده آسیبی نمی رساند ولی تانک را کور می کرد.

شخص تک تیر انداز ازاین نظریه  را قبول کرد وبدون ترس درمقابل تانک ها ایستاد وبااعتماد به نفس(که کار هرکسی نیست دراین شرایط اعتماد به نفس داشته باشد.) ازطریق این چشمی به وسیله ی تک تیر انداز خود راننده رامورد هدف قرارداد ودیده شد که بدون هیچ آتش علیه مرکاوا، مرکاوا ازحرکت بازمانده ودیگر انجام وظیفه نمی کند.

درکل حدود 160 عدد تانک مرکاوا درجنگ 33 روزه منهدم وناکارآمد شده اند وبه علاوه ی آن نزدیک به 30 عدد نفربر و بولدوزر ازبین رفتند.

 

دسته ها :
X